Projekt zmiany w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W Sejmie RP do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny trafił zatwierdzony przez Komisję do Spraw Petycji projekt ustawy zwalniający organizacje pozarządowe z obowiązku prowadzenia pełnej rachunkowości dopóki ich przychody nie przekroczą 1 miliona złotych.
Projekt zakłada, że nowe uregulowania wejdą w życia z dniem 1 stycznia 2025 roku. 

Dodatkowo projekt ten przewiduje objęcie takim zwolnieniem organizacji, które przyjęły status Organizacji Pożytku Publicznego. Zobacz → treść projektu ustawy (druk sejmowy 445).

Środowisko organizacji pozarządowych od wielu lat zgłasza, że obowiązek prowadzenia pełnej rachunkowości jest jednym z głównych utrudnień w prowadzeniu działalności społecznej. Dlatego przedmiotowy projekt wzbudził zadowolenie społeczników i nadzieję na krok w stronę normalności.

Niestety projekt zamiast być szybko procedowany, został 11 lipca 2024 roku skierowany do podkomisji, której przewodniczy poseł Tadeusz Tomaszewski z Lewicy i tam utkwił aż do 8 października 2024r. 

W podkomisji poseł Tadeusz Tomaszewski z Lewicy zgłosił 3 poprawki, które m.in. wykreślają ze zwolnienia organizacje posiadające status Organizacji Pożytku Publicznego oraz przesuwają wejście w życie przedmiotowych uregulowań o rok później, czyli zwolnienie miałoby obowiązywać dopiero od dnia 1 stycznia 2026 roku.

Przeciw takim zmianom wystąpiły ogólnopolskie społeczne organizacje PL-CB Radio i Krajowy Sztab Ratownictwa Społecznej Sieci Ratunkowej oraz społeczne zrzeszenie Łódzki Sejmik Osób Niepełnosprawnych skupiający 56 organizacji.

Organizacje te postulowały, że jeżeli poseł Tadeusz Tomaszewski chce wprowadzić dodatkowe zmiany w tej ustawie, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zawarte w zatwierdzonym przez Komisję ds. Petycji projekcie ustawy zwolnienie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku, a jedynie zgłoszone przez niego dodatkowe uregulowania obowiązywały dopiero od kolejnego roku.

Przedstawiony został też argument, że można uchwalić zatwierdzony przez Komisję ds. Petycji projekt bez zmieniania jego treści, a proponowane dodatkowe zmiany zawrzeć w osobnym projekcie poselskim lub komisyjnym. Natomiast zwolnienia organizacji społecznych z obowiązku prowadzenia pełnej rachunkowości nie odkładać o kolejny rok, lecz wprowadzić to zwolnienie w terminie przewidzianym w projekcie ustawy, czyli z dniem 1 stycznia 2025 roku. Za wprowadzeniem dodatkowych  zmian osobną ustawą przemawia również to, że zgłoszone zmiany i tak nie rozwiązują wszystkich problemów z jakimi borykają się organizacje społeczne. Będzie można wówczas spokojnie opracować dodatkowe zmiany, bez zmuszania organizacji do prowadzenia nadmiernej biurokracji jeszcze przez kolejny rok.

Zostało złożone pismo apelujące o niedyskryminowanie organizacji społecznych i zastosowanie limitu równego limitowi jaki obowiązuje przedsiębiorców, czyli 2 miliony euro. Apel społeczników, wraz z pismami organizacji pozarządowych popierających zgłoszone postulaty, został skierowany zarówno  do posłów jak i klubów parlamentarnych.
Zobacz → treść pisma. 

Również Łódzki Sejmik Osób Niepełnosprawnych zaapelował do parlamentarzystów o nieodwlekanie wejścia w życie przedmiotowego zwolnienia. Zobacz → treść pisma. 

Ponadto zaapelowano o niewykluczanie z przedmiotowego zwolnienia organizacji posiadających status Organizacji Pożytku Publicznego. Padło pytanie, czy wykreślenie ich ze zwolnienia ma być karą za to, że ich działania są społecznie pożyteczne…?!
Obejrzyj  → przebieg posiedzenia podkomisji.


Mimo to, na posiedzeniu podkomisji w dniu 8-10-2024 r. poseł Tadeusz Tomaszewski z Lewicy podtrzymał swoją propozycję zmian w ustawie i podkomisja głosami trzech posłów Tadeusza Tomaszewskiego z Lewicy, Barbary Grygorcewicz z Platformy Obywatelskiej oraz Mai Ewy Nowak z Polski 2050 Szymona Hołowni postanowiła zaproponować Komisji Polityki Społecznej i Rodziny przyjęcie przedmiotowych zmian.  Pozostałych czterech członków podkomisji nie było na tym głosowaniu.  

Czy posłanki i posłowie z Komisji Polityki Społecznej i Rodziny przychylą się do próśb organizacji społecznych, czy też nie będzie ich obchodziło to, że organizacje społeczne zamiast cały swój potencjał skierować na pomaganie potrzebującym i inne pożyteczne działania, będą musiały w dalszym ciągu borykać się z bzdurnymi wymogami prowadzenia nadmiernie rozbudowanej biurokracji, która wielu społeczników wręcz zniechęca do udzielania się społecznie.

Poinformujemy kto z posłów będzie głosował za wprowadzeniem zwolnienia społecznych organizacji z obowiązku prowadzenia pełnej rachunkowości z dniem 1.01.2025 roku, a kto za skazaniem organizacji na co najmniej kolejny rok udręki. Co najmniej, bo jak zostanie wpisane, że ustawa wejdzie w życie dopiero w 2026 roku, to do tego  czasu może się jeszcze wiele wydarzyć i zwolnienie może w ogóle nie wejść w życie. Być może co poniektórym właśnie o to chodzi...

(Ciąg dalszy nastąpi.)

CD

W środę 16.10.2024 roku odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, na którym wprowadzono postulowany przez społeczników termin wejścia w życie zwolnienia od dnia 1.01.2025 roku.

Jednak nikt z posłanek i posłów nie sprzeciwił się wykluczeniu organizacji posiadających status Organizacji Pożytku Publicznego z możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia pełnej rachunkowości, ani też nie przejął wnioskowanej przez stronę społeczną poprawki zrównującej limit dla organizacji pozarządowych z limitem obowiązującym przedsiębiorców.

Obejrzyj  → przebieg posiedzenia komisji.

Zobacz kto zasiadał w komisji  → Komisja Polityki Społecznej i Rodziny

Pozostaje pytanie, czy posłowie lub kluby i koła parlamentarne staną w obronie Organizacji Pożytku Publicznego i wprowadzą poprawki uwalniające te organizacje od udręki prowadzenia pełnej rachunkowości oraz czy zakończą dyskryminowanie organizacji pozarządowych w stosunku do przedsiębiorców i zrównają obowiązujące limity progów przychodu od których będzie obowiązywała pełna rachunkowość.

Niestety nikt z posłów nie stanął w obronie Organizacji Pożytku Publicznego.

Ustawa trafiła do  Senatu RP, gdzie była rozpatrywana przez Komisję Praw Człowieka i Praworządności. Zostały przekazane stanowiska organizacji społecznych. 

Zobacz → stanowiska organizacji społecznych

Zobacz → przebieg posiedzenia komisji

Tym razem w obronie Organizacji Pożytku Publicznego stanął

       
Senator Wiesław Dobkowski z okręgu wyborczego nr 28
- Piotrków Tryb. i powiaty bełchatowski, piotrkowski oraz radomszczański.

(zapamiętajmy, że to Wielki Przyjaciel organizacji społecznych),


który zgłosił poprawkę mającą na celu przywrócić objęcie tą ustawą organizacji o statusie OPP.


  Niestety głosami senatorów

Grzegorz Fedorowicz - Września
Marek Karpiński - Zgierz
Joanna Sekuła - Sosnowiec
Barbara Zdrojewska - Wrocław

Komisja Praw Człowieka i Praworządności zadecydowała o niepoparciu zwolnienia organizacji pożytku publicznego z obowiązku prowadzenia pełnej rachunkowości.

Zobacz → przebieg posiedzenia komisji.

Zatem organizacje, które przyjęły status Organizacji Pożytku Publicznego, w dalszym ciągu będą zobowiązane do prowadzenia pełnej rachunkowości nawet wtedy, gdy ich dochód roczny wyniesie 1 zł. Zadajemy pytanie, czyż nie jest to parodia, czyż nie jest to zniechęcanie ludzi do angażowania się w działalność takich organizacji...?

Natomiast pozostałe organizacje mogą cieszyć się zwiększeniem limitu przychodów, do którego będzie można prowadzić uproszczoną ewidencję zamiast pełnej rachunkowości do jednego miliona złotych.

Jest to krok w dobrą stronę, jednak nadal organizacje non-profit będą traktowane pięć razy bardziej restrykcyjne od przedsiębiorców, dla których taki limit wynosi 2 miliony euro, czyli około 5 milionów złotych. 


Przeczytaj też  → Walka o racjonalne przepisy fiskalne dla stowarzyszeń non-profit.